Marieke Bouman

Als bouwkundig ingenieur (TU Delft) heeft ze jarenlang gewerkt als docent aan de TU Delft en de LU Wageningen. Daarnaast particuliere opdrachten voor woningen. Ze was als architect en als kunstenaar jarenlang lid van de Commissie Beeldende Kunst Ede. Ze is nu lid van PEK [Platform Edese Kunstenaars ], van de Nederlandse Vakgroep Keramisten (NVK) en al jarenlang actief bij de Atelierroute Lunteren. Tijdens haar studie in Delft werd ze al geboeid door de vrije beeldende kunst en volgde facultatieve onderwerpen zoals handtekenen, kunstgeschiedenis en boetseren (bij prof. Wenckebach).

Toen er rond 1980 meer vrije tijd beschikbaar kwam volgde Bouman een aantal cursussen in Nederland, maar vooral aan de Europaische Akademie fur Bildende Kunst in Trier. In Frankrijk heeft ze, omdat ze de taal en het schrift redelijk beheerst, een cursus hebreeuwse kalligrafie gevolgd bij Frank Lalou. Ze houdt van de teksten uit het oude testament en kalligrafeerde teksten van het Hooglied, en de boeken Ruth en Jona. Ook houdt ze van teksten van Sappho en Vasalis.

Bouman werkte en exposeerde veel in Frankrijk waar ze lid werd van Arts Science Lettres te Parijs, waar ze een onderscheiding kreeg voor haar werk. Ze begint met aquarelleren ,meestal architectuur met bizarre toevoegingen. Dan wil ze zich losmaken van deze techniek en onderwerpen. Er ontstaat een soort haat-liefde verhouding met de architectuur . Ze kiest andere onderwerpen, stillevens en figuren en andere technieken, etsen, acryl en gemengde technieken terwijl ze ook de computer niet schuwt.

Door het meedoen met het maken van een groot tegeltableau, dat ter ere van het 40-jarig bestaan van het Nederlands Tegelmuseum in Otterlo in 2001 aan de gemeente Ede werd aangeboden, raakt ze gefascineerd door de mogelijkheden van tegels. Maar de tegels worden ruimtelijk, handgemaakt en gedecoreerd en al snel ontstaan ruimtelijke constructies, versierd met symbolen, letters en tekens, uit zowel de hedendaagse als historische en prehistorische tijden. In deze bouwsels is haar architectonische opleiding weer duidelijk aanwezig, de haat-liefde verhouding heeft zich tenslotte gestabiliseerd.